Årsmöte, faktaresistens och falska nyheter

Välkommen på IKEM:s årsmöte och seminarium kring frågor som faktaresistens, falska nyheter och alternativa fakta - och vad vi kan göra åt det. Seminariet genomförs den 15 maj i Stockholm och avslutas med middag. Vetenskap & Allmänhet, Emma Frans och Tove Lifvendahl ger oss kunskap, inspiration och bränsle till en idédiskussion.

Tisdagen den 15 maj genomförs IKEM:s årsmöte dit alla medlemsföretag är välkomna. Vi börjar kl 15.00 med de formella delarna och därefter genomförs ett seminarium tillsammans med Vetenskap & AllmänhetEmma Frans och Tove Lifvendahl. Moderator är Anders Sahlman från Vetenskap & Allmänhet.

Vetenskap & Allmänhet presenterar kampanjen "#Hur vet du det?" där akademi, fack, folkbildning, näringsliv, myndigheter och organisationer vill öka kunskapen om vad vetenskap är och hur forskning kan användas effektivt i den politiska debatten.

Kampanjen vill lyfta in det vetenskapliga som en självklar del i det politiska - i beslutande organ, i samhällsdebatten och i samtal människor emellan. Kampanjen samlar sextioåtta organisationer och samordnas av Vetenskap & Allmänhet.

Målet är att vetenskap ska få mer utrymme än tidigare när politiska förslag diskuteras under årets valrörelse.

Emma Frans talar över ämnet ”Larmrapporten - att skilja vetenskap från trams”. Emma är forskare vid Karolinska institutet och University of Oxford. Hon är vetenskapsskribent för Svenska Dagbladet och fick Stora journalistpriset 2017 i kategorin Årets röst.

Emma Frans har twitterkontot Alternativa Flashar där hon lyfter nyheter, ofta inom vetenskapsområdet som annars lätt försvinner i mediebruset. Där kommenterar hon också dåligt belagd vetenskap och sensationella nyheter.

Nuförtiden är alla dagar som första april. Vi behöver därför ständigt hålla utkik efter falska eller feltolkade påståenden.

Tove Lifvendahl kommer att tala om journalistiken i det nya medielandskapet och hur de traditionella medierna påverkas. Tove Lifvendahl är politisk chefredaktör för Svenska Dagbladet och utsedd till Årets Ledarskribent av Dagens Opinion. Tove har tidigare jobbat för tankesmedjan FORES, varit kommunikationschef för Svenskt Näringsliv och rådgivare på JKL.

Tillsammans diskuterar vi vad som behöver göras för att förebygga och motverka faktaresistens, falska nyheter och alternativa fakta. Vi tar fram idéer på vad vi, vårt företag och IKEM kan göra.

Vi håller till på City Conference Centre i Stockholm (Norra Latin). Dagen avslutas med middag kl 18.30 på restaurang Cabaret tvärs över gatan. Kostnad för seminarium och middag är 500 kronor (exlusive moms)

Tider:

15.00 Samling med kaffe/te (Barnhusgatan 7B)
15.30 Årsmöte i Pelarsalen Norra Latin (Barnhusgatan 7B)
16.15-18.15 Seminariet "Faktaresistens och falska nyheter"
18.30 Middag i restaurang Cabaret (Barnhusgatan 12)

Kallelse med dagordning och årsredovisningar

Anmälningstiden har löpt ut, men om du är intresserad av att komma är du välkommen att höra av dig till Catharina von Sydow.

Varmt välkomna!

Jonas Hagelqvist och Magnus Huss