Goda råd bara ett samtal bort

IKEM:s arbete handlar om att stötta dig som arbetsgivare och att driva branschfrågor. Det kan vara små och enkla frågor eller större och knivigare. Som medlem är du alltid välkommen att höra av dig. Vi hjälper till så fort vi kan och är alltid bara ett samtal bort. Vid vilka tillfällen uppskattar våra medlemsföretag att vi stöttar och hjälper till?

Finns det något specifikt tillfälle där IKEM hjälpt till?    

– Ibland har jag suttit med kniviga frågor som t ex arbetsbrist – något som vi har haft mycket av. Då har IKEM hjälp till vid flera tillfällen. Tillsammans hittade vi en plan för hur vi skulle hantera arbetsbristen. Det känns tryggt att ha IKEM med sig eftersom de har stor kunskap och förståelse för denna typ av frågor. De fungerar som ett bollplank och ett fantastiskt stöd, säger Linn Bengtsson, HL-Display.

Att IKEM är ett stöd i vardagen och ett bollplank är det många medlemsföretag som uppskattar. Magnus Berglund på Johnsons Controls utrycker det så här:

– Det finns många tillfällen då de har hjälp oss och fungerat som bollplank. Det har till exempel varit vid outsourcing som är ett komplicerat kapitel, där man behöver ta hänsyn till många saker. Då har IKEM i samarbete med IF Metall stötta oss i den processen.

IKEM som konfliktlösare

Där människor är uppstår konflikter. IKEM:s mål är att hjälpa till, stötta och lösa konflikterna så snabbt som möjligt. Något Rolf Lundmark, Naturstenskompaniet har erfarenhet av:

– Vi har fått bra hjälp av IKEM i samband med t ex olika konflikter. Det har varit personalfrågor så som uppsägningar av personliga skäl. Då behöver man ha mycket på fötterna för att driva igenom frågan. IKEM kan reglerna som gör att vi vågar och kan stå på oss. Dessutom har de stor erfarenhet och kan jämföra med liknande fall.