Tillbaka

Snart dags för miljörapportering 2018

7 februari 2018
Alla tillståndspliktiga miljöfarliga verksamheter ska varje år lämna en miljörapport till sin tillsynsmyndighet. Miljörapporten avser hela det föregående verksamhetsåret och lämnas in till tillsynsmyndigheten senast den 31 mars året därefter.

Förra året tog Naturvårdsverket fram nya föreskrifter om miljörapport (NFS 2016:8) vilka gäller från och med den 1 januari 2017. Enligt de nya föreskrifterna ska den första rapporteringen göras nu i år senast den  sista mars.
 
Från och med årets miljörapport ska även de verksamheter som omfattas av den så kallade CWW BREF:en (BAT-slutsatser om bästa tillgängliga teknik för rening och hantering av avloppsvatten och avgaser inom den kemiska sektorn)  redogöra för hur slutsatserna i BREF:en följs eller planeras att följas. 
 
CWW gäller övergripande för den kemiska industrin. Naturvårdsverket har gjort bedömningen att CWW innehåller BAT-slutsatser för alla de verksamheter som omfattas av 12 kap. 1-36 §§, 38-39 §§ och 42-43 §§ miljöprövningsförordningen (2013:251). För de verksamheter vars huvudverksamhet omfattas av dessa BAT-slutsatser är det tänkbart att de kommer att utgöra huvudslutsatser. Det är därför viktigt att redan nu ha en dialog med sin tillsynsmyndighet för att avgöra om just er verksamhet omfattas och om det i så fall är en huvud- eller sidoslutsats.
 
Kontakta Rebecca Wennerberg miljöjurist på IKEM. 

Kontakt

RebeccaWennerberg

Miljöjurist
Environmental Lawyer
Tel direkt: +46 10 455 38 82
Tel mobil: +46 70 590 13 56
RebeccaWennerberg_258.jpg
Tillbaka IKEM har skickat in synpunkter till regeringen på EU-kommissionens förslag till direktiv för att minska miljöpåverkan från vissa plastprodukter. Vi anser inte att det finns stöd för de föreslagna förbuden. Om man vill motverka att plast hamnar i naturen och i våra hav, och samtidigt arbeta för ökad hållbarhet, finns det andra åtgärder som är bättre.Läs mer
- Vi anser också att marin nedskräpning är oacceptabelt och vi arbetar för att minska problemet. Det handlar om att få en effektiv avfallshantering och medvetenhet hos alla aktörer att inte skräpa ned, säger Lena Lundberg som ansvarar för plastråvarufrågor.
 
Att byta ut plast mot andra material ökar istället avfallsvolymerna, energiåtgången och koldioxidutsläppen.
Huvudsyftet med direktivet är att förebygga och minska det marina skräpet från vissa plastartiklar för engångsbruk och fiskeredskap av plast. Därför föreslår man bl.a. förbud för bomullspinnar (tops), engångsbestick, engångstallrikar, sugrör, drinkpinnar och ballongpinnar.
 
- Många engångsprodukter i plast är nödvändiga och ett svar på marknadens behov av hygien, konsumentsäkerhet, förebyggande av avfall och minskad miljöpåverkan, säger Lena Lundberg. De är resurseffektiva och kan återvinnas. I Sverige ingår redan flera av de produkter som omfattas av direktivet i producentansvaret för förpackningar.
 
Eftersom direktivet mest leder till en övergång till engångsprodukter i alternativa material, kommer inte nedskräpningen att minska, det kommer bara bestå av andra material. Byte till alternativa engångsprodukter kommer fortfarande att innebära att resurser bara används en gång.
 
Nyligen har stora delar av lagstiftningen som kopplar till en cirkulär ekonomi reviderats inom EU och EU-kommissionen presenterade i början av året en strategi för plast i en cirkulär ekonomi, den så kallade plaststrategin. 
 
- De är speciellt anmärkningsvärt att EU-kommissionen inte tar hänsyn till plaststrategin. Först uppmanas industrin att öka användningen av återvunnen plast och att finansiera lösningar som går in i denna riktning, sedan ska en stor källa till återvinningsbart plastmaterial minskas utan vetenskaplig grund. 
 
- Man kunde förväntat sig av ett direktiv som utgår ifrån plaststrategin skulle skilja mellan eller uppmuntra återvinningsbara produkter och produkter med återvunnen plast i, men i stället föreslås totalt förbud eller restriktioner för vissa återvinningsbara produkter. 
 
Det finns också en utbredd kritik mot den konsekvensanalys som EU-kommissionens har gjort av förslaget . Bland annat har inte flertalet konsekvenser utretts i tillräcklig grad trots att de lyftes i konsultationen, t ex konsekvenser och risker kopplat till hantering av livsmedel, och dess effekter kopplat till konsumenthälsoperspektivet i samband med mer begränsad tillgänglighet till mat- och dryckesförpackningar. För att åstadkomma långsiktiga och kostnadseffektiva lösningar krävs ett holistiskt synsätt som baseras på ett livscykeltänkande. Det ifrågasätts också varför inte den befintliga lagstiftningen klarar av att ta itu med nedskräpningen, särskilt för lagstiftning som är på gång att implementeras.
 
En sammanfattning av IKEM:s kommentarer på förslaget till direktiv för att minska miljöpåverkan från vissa plastprodukter:
  • det är fel att införa förbud mot en enskild produkt när det handlar om ett generellt problem med nedskräpning
  • nedskräpningen ska i stället minskas genom ändrade attityder, förbättrad avfallshantering och ökad återvinning
  • EU-kommissionen borde istället fokusera på att uppnå en cirkulär och resurseffektiv ekonomi och att förhindra nedskräpning, inte bara minska användningen av plast
  • EU-kommissionen borde först se till så att alla EU-länder genomför befintlig lagstiftning innan man går vidare med nya lagförslag. 
  • konsekvensanalysen är bristfällig och behöver utvecklas
  • åtgärderna kommer att fragmentera den inre marknaden
  • det behövs tydligare definitioner
  • åtgärderna strider mot den grundläggande proportionalitetsprincipen
  • strider mot gällande lagstiftning som det cirkulära ekonomipaketet, förpackningsdirektivet och plaststrategin
  • är diskriminerande mot plast
  • lagstiftningen bör vara evidensbaserad och transparent
     
 

Här kan du läsa IKEM:s remissvar

Bilaga 1

Bilaga 2

Här är Svenskt Näringslivs remissvar

Hösten 2017 initierade Giftinformationscentralen, GIC, och Kemikalieinspektionen, KemI, ett arbete som syftar till att minska antalet oavsiktliga förgiftningar med etylenglykol. Branschen, däribland IKEM, bjöds in till diskussion och om ett par veckor är det dags för ett uppföljande möte. Inför mötet vill vi gärna veta om företagen vidtagit några åtgärder med anledning av överenskommelsen från 2004, vilken aktualiserades i början av året. Läs mer

Våra aktiviteter

Chefs- och ledarskapsutbildning

28-29-aug 2018
Stockholm/Hesselby Slott

Värt att veta om plast

17 sep 2018
Stockholm

Värt att veta om plast

18 sep 2018
Stockholm

Avtalskurs I-avtalet

27 sep 2018
Stockholm

Kurs i Krishantering

04 okt 2018
Stockholm

Konflikthantering

04 okt 2018
Stockholm

Ny som ledare

09-10-okt 2018
Stockholm