Tillbaka

Tävla om arbetsmiljöns Good Practice Awards

5 november 2018
Den europeiska tävlingen Good Practice Award är en del av den senaste EU-kampanjen (2018-2019) inom arbetsmiljöområdet, och som arrangeras av EU:s arbetsmiljöbyrå i Bilbao. Temat för arbetsmiljökampanjen är säker hantering av farliga ämnen. Nu söker vi goda svenska exempel på hur företag arbetat med kemiska arbetsmiljöfrågor.

Utmärkelserna delas ut för att uppmärksamma och sprida framgångsrika och nyskapande lösningar för säkrare användning och hantering av farliga ämnen. I Sverige utses två vinnare, varav en vinnare från ett företag/organisation med fler än 100 anställda och en vinnare från företag/organisation med färre än 100 anställda.

- Jag är övertygad om att vi har många medlemsföretag inom IKEM som arbetat framgångsrikt med sin kemikaliehantering, säger Märit Hammarström, ansvarig för området kemisk arbetsmiljö på IKEM.  Jag vill att medlemsföretag som har utvecklat fiffiga lösningar på ett kemiskt arbetsmiljöproblem, arbetat konstruktivt och innovativt i det riskförebyggande arbetet och med att höja riskmedvetenheten hos medarbetarna deltar i tävlingen, fortsätter hon.

Förhoppningen är att de goda exempel som kommer in ska spridas vidare både i Sverige och Europa och att företagen får synas i olika sammanhang och berätta om sina erfarenheter. Vinnarna får förutom äran och uppmärksamhet i Prevents och arbetsmarknadens partners kanaler, en programpunkt under konferensen Gilla Jobbet 2019. Gilla Jobbet är arbetsmarknadens parters unika satsning att inspirera till ett förebyggande och hälsofrämjande arbetsmiljöarbete på landets arbetsplatser.

Ytterligare information om tävlingen/utmärkelsen och vilka uppgifter som behöver skickas in för en ansökan hittar du här på Prevents webbplats

Prevent: Relaterad artikel "Kemihjälpen får igång kemikaliearbetet"

Kontakt

MäritHammarström

Ansvarig kemisk arbetsmiljö
Head occupational health & safety, chemicals
Tel direkt: +46 10 455 38 57
Tel mobil: +46 70 569 81 61
marit-hammarstrom.jpg
Kemikalieinspektionen, KemI, inför krav på rapportering av perfluorerade ämnen (PFAS) till produktregistret. Detta beslutades den 25 oktober. Kravet innebär att innehåll av PFAS i ämnen och blandningar som rapporteras till kemikalieinspektionens produktregister måste anges oavsett halt eller klassificering. De nya föreskrifterna gäller från och med 1 januari 2019 och rapporteringen görs från och med februari 2020.Läs mer
Tillbaka Ny som chef eller vill du fräscha upp minnet när det gäller arbetsmiljölagstiftningen och det systematiska arbetsmiljöarbetet? Då är det är rätt kurs för dig. En heldag med föreläsning, diskussioner och grupparbeten. Medlemmar har förmånlig rabatt. 11 april är det kurs i Stockholm och 1 oktober i Göteborg. Läs mer
Kursen "Chefen och arbetsmiljön" fokuserar på ansvarsfrågan och belyser även skillnaden mot det straffrättsliga ansvaret. Vi går igenom vad uppgiftsfördelning inom arbetsmiljöarbetet innebär samt betydelsen av samverkan med skyddsombud och de anställda.
 
När du har gått "Chefen och arbetsmiljön" tar du med dig grundläggande kunskap om arbetsmiljölagstiftningen. Vi ger dig också praktiska tips och råd på hur du som chef kan hantera arbetsmiljöfrågorna inom ramen för det systematiska arbetsmiljöarbetet. Kursen passar för chefer på alla nivåer, både inom produktion och administration. Kursen passar också för arbetsledare och andra arbetsgivarföreträdare som ska arbeta med arbetsmiljöfrågor inom företaget. 
 
Du behöver inga förkunskaper. "Chefen och arbetsmiljön" är en grundkurs. Så är du ny som chef eller vill få fräscha upp minnet så är denna kurs utmärkt. Vi varvar med föreläsningar, tid för frågor, diskussion och grupparbeten.
 

11 april i Stockholm
Plats: Näringslivets Hus, Storgatan 19

Lokal: Industrin, plan 4
Tid: 9:00 – 16:30

1 oktober i Göteborg. Vi återkommer med mer information.

ANMÄL DIG HÄR >> 

Ange dina kontaktuppgifter, samt ort och datum.
 

Det här tar vi upp:

  • Vilket ansvar har jag som chef/arbetsledare för arbetsmiljön?
  • Vilka andra roller finns inom arbetsmiljöarbetet?
  • Grunderna inom Arbetsmiljölagstiftningen? 
  • Vad kan påföljderna bli om man inte följer lagstiftningen?
  • Vad är systematiska arbetsmiljöarbetet och hur får vi till det i praktiken?
  • Vad omfattar reglerna kring organisatorisk och social arbetsmiljö? 
     
IKEM anordnar kursen gemensamt med Livsmedelsföretagen.  Kursen hålls av Camilla Backlund, rådgivare arbetsmiljö på IKEM och en representant från Livsmedelsföretagen.
 

Våra aktiviteter

IKEM ALL-dag Norrköping

19 nov 2018
Norrköping

IKEM ALL-dag Karlskoga

20 nov 2018
Karlskoga

IKEM ALL-dag Göteborg

22 nov 2018
Göteborg

IKEM ALL-dag Jönköping

26 nov 2018
Jönköping

IKEM ALL-dag , Växjö

27 nov 2018
Växjö

IKEM ALL-dag, Stockholm

28 nov 2018
Stockholm

IKEM ALL-dag, Sundsvall

29 nov 2018
Sundsvall