Kemilektioner för grundskolan - Tolv månadsteman

Från och med hösten 2011 gäller nya kursplaner för grundskolan. Jämfört med tidigare är det nu tydligare vad barn ska lära sig när det gäller kemi och annan naturvetenskap. Barnen ska tillägna sig ett naturvetenskapliga arbetssätt. De ska kunna göra praktiska undersökningar, designa experiment som är rättvisa, ställa hypoteser et cetera.

Kemilektionerna för grundskolan togs fram med anledning av att det år 2011 var Kemins år och är inspirerade av de teman som användes under kemiåret, teman som ville göra det tydligt att kemin finns överallt och att det inom de mest skilda samhällsfunktioner behövs kemisk kunskap.

Huvudexperimenten i Kemilektioner för grundskolan är valda för att passa till årskurserna 4-6. Till varje avsnitt finns även förförståelseexperiment som tar upp de moment som gäller för årskurser 1-3.

Lektionerna är sammanställda av Bodil Nilsson, som har mycket kunskap om hur man intresserar barn för naturvetenskap och lång erfarenhet av att undervisa om didaktik och naturvetenskap på Lärarutbildningen vid Stockholms Universitet (tidigare Lärarhögskolan i Stockholm). Bodil är också en av författarna bakom boken Barn och naturvetenskap, som använda som kurslitteratur på många lärarutbildningar. Med i projektgruppen har även varit Cecilia Taube, resurspedagog på science centret Molekylverkstan och Ulla Nyman, ansvarig för skolfrågor på IKEM.