Logga in på ikem.se

 

 

 

Ny inloggningslösning på ikem.se

Vi har bytt inloggningslösning till medlemssidorna. Den nya inloggninggen är gemensam för hela Svenskt Näringsliv, och innebär att du kommer ha samma konto för alla webbsidor och tjänster inom Svenskt Näringsliv. Du kommer alltså bara behöva ett och samma lösenord till ikem.se, Medlemsuppgiftsinsamlingen, Lönestatistik och svensktnaringsliv.se.

Du kan behöva skapa ett nytt konto även om du tidigare har loggat in på ikem.se

Första gången du loggar in via den nya lösningen behöver du skapa ett nytt konto hos Svenskt Näringsliv. Klicka på ”Skapa ett konto här”, fyll i din mejladress så får du ett mejl med en verifieringskod som du använder för att skapa ditt nya konto. Mejlet med verifieringskoden skickas från ”Microsoft på uppdrag av SNMO”.

Första gången på ikem.se? 

Om det är första gången du loggar in på ikem.se behöver du ha tillgång till ditt företags organisationsnummer och medlemsnummer för att registrera kontot. Det behövs för att säkerställa att företaget är medlem i IKEM, och för att koppla ihop dig som individ med ditt företag. 

Varför gör vi det här?

  • Den nya inloggninggen är gemensam för hela Svenskt Näringsliv.
  • Den gemensamma inloggningen innebär att du bara behöver ha ett konto för alla webbsidor och tjänster inom Svenskt Näringsliv, som ikem.se, Medlemsuppgiftsinsamlingen, Lönestatistik och svensktnaringsliv.se m fl.
  • Vi uppgraderar samtidigt säkerheten i bakomliggande system.


Vanliga frågor om inloggningen

Jag har en verifieringskod men det funkar inte. 

Svar: Kanske har du råkat stänga ("kryssa ner") fönstret för att gå till din e-post? Du behöver ha kvar inloggningsfönstret aktivt för att verifieringskoden ska fungera, dvs du behöver öppna e-posten i ett annat program eller en egen flik.

Hur länge gäller verifieringskoden?  

Svar: Koden gäller i tio minuter, sen får man skapa en ny kod.

Jag får ingen verifieringskod, vad ska jag göra?

Svar: Kolla först skräpposten, koden ska skickas från "Microsoft på uppdrag av SNMO". Om mejlet inte finns där kan det vara ett spamfilter som inte släpper igenom mejlet. I så fall behöver du kontakta ditt företags it-support.

Vilka webbläsare fungerar?

Svar: Alla webbläsare ska fungera för detta. Dock har det visat sig att vissa versioner av Safari inte fungerar, om du försöker logga in via din iPhone. I så fall, testa att skapa kontot från en annan webbläsare och /eller på en dator istället.

Hjälp, det funkar ändå inte!

Om du behöver hjälp kontaktar du oss på medlem@ikem.se.