Skriv ut
Från vänster i bild Pär Svahnberg, Daniel Brandell, Peter Mörtlund, Peter Somfai.

Kemins Dag 2019: Många vill ställa frågor vid spännande batteriseminarium

Det tog lång tid för föreläsarna att komma iväg efter IKEM:s, Kemisamfundets och Nationalkommittén för kemis gemensamma frukostseminarium om batterier. Många ville ställa frågor, både under och efter föredragen. Batteriforskning, återvinning och brytningen av nya metaller är uppenbarligen frågor som engagerar.

Peter Somfai, professor organisk kemi vid Lunds universitet, ledamot i Kungliga Vetenskapsakademien och ordförande i Nationalkommittén för kemi, inledde med att prata om årets Nobelpris i kemi.

”Ett pris som alla för en gång skull kan begripa och även förstå kopplingen till kemi”.

Vi fick också se ett av de vinnande bidragen i Videotävlingen om periodiska systemet. En tävling för skolungdomar som också arrangerats gemensamt av de tre organisationerna samt Forskarfredag och Kemilärarnas Resurscentrum.

Här kan du se de vinnande bidragen

Därefter gav Daniel Brandell, professor i materialkemi Uppsala universitet och forskar inom Ångström Advanced Battery Centre, en fyllig bild både av hur olika batterier fungerar och för och nackdelar med dem.

Daniel beskrev också sitt eget forskningsfält, som han när han först hörde talas om det inte tyckte verkade särskilt spännande. Sedan dess har batteriforskningen fått honom att radikalt ändra åsikt.

”Det krävs oerhört mycket kemiskt kunnande för att kontrollera frigörelsen av energi. Det är både utmanande och roligt att hålla på med”.

Batteriforskning är därför ett område som Daniel hoppas att många vill ägna sig åt framöver.

”Det behövs mycket forskning, så att det går åt mindre material, så att vi får batterier med mer energiinnehåll och som inte åldras för snabbt”.

Peter Mörtlund, vd Boliden Bergsöe, berättade att företaget brutit koppar i Bolidentrakten sedan trettiotalet och att efterfrågan på koppar ökar.

Bolidens anläggning i Rönnskär är en av världens största återvinnare av elektronikskrot, ändå är bara 10 % av metallerna som Boliden producerar återvunna. I och med att elektrifieringen, till exempel av fordonsflottan, ökar behovet av metaller. Dessutom tar det tio till femton år innan bilbatterierna är uttjänta och redo för återvinning.

Peter Mörtlund var därför tydlig med att gruvbrytningen behöver fortsätta och att vi kan göra det ansvarsfullt i Sverige.

”Vi bör bryta i Europa, inte lägga över ansvaret på resten av världen”.

Moderator för seminariet var Pär Svahnberg, vd Toxintelligence.

Logga in eller skapa en inloggning

Då får du ta del av mer information på webben.

Logga in