Turordningsregler – undantagsmöjligheterna vid turordning

IKEM får en del frågor just nu rörande arbetsbrist och de undantagsmöjligheterna vid ett turordningsförfarande. Från den 1 oktober 2022 gäller nya undantagsregler vid turordning enligt Huvudavtalet om trygghet, omställning och anställningsskydd.

IKEM har också tagit fram en särskild vägledning som beskriver processen vid en arbetsbrist i dess helhet. Den kan ni ta del av här.

Vid en arbetsbristsituation aktualiseras turordningsreglerna om en omplacering enligt 7 § andra stycket anställningsskyddslagen inte avhjälper arbetsbristen. Arbetsgivaren behöver då gå in i ett turordningsförfarande.

Innan vi går in på undantagsmöjligheterna är det viktigt att belysa att vid ett turordningsförfarande är huvudregeln att lokala parter ska överenskomma om turordningen, sk avtalsturordning. Lokala parter har ett gemensamt ansvar att arbetsstyrkan efter organisationsförändring gör det möjligt att uppnå ökad produktivitet, lönsamhet och konkurrenskraft. Arbetsgivaren och den lokala fackliga organisationen ska därmed vid en arbetsbristsituation värdera arbetsgivarens krav och behov i bemanningshänseende. Om dessa behov inte kan tillgodoses med turordning enligt lag ska fastställandet av turordning ske med stöd av lokal överenskommelse, s.k. avtalsturordning. De lokala parterna överenskommer då om bemanningen av organisationen efter driftinskränkningen.  Detta för att företagens behov av kompetens särskilt ska beaktas liksom företagets möjlighet att bedriva en konkurrenskraftig verksamhet efter driftinskränkningen.

Undantag från turordningen enligt Huvudavtalet

Om lokala parter inte lyckas komma överens om avtalsturlista ska turordning enligt LAS tillämpas, men med undantagsalternativ enligt Huvudavtalet.

Notera att IKEM:s medlemsföretag har särskilda undantagsregler i Huvudavtalet som gäller i stället för undantagsreglerna i LAS. Arbetsgivaren kan välja olika alternativ av undantag beroende på vilken situation arbetsgivaren befinner sig i.

Alternativ 1

En arbetsgivare som har både arbetare och tjänstemän anställda kan enligt detta alternativ undanta tre arbetare och tre tjänstemän per driftsenhet.

Alternativ 2

Företag som endast har en driftsenhet i sin verksamhet kan, i stället för alternativ 1, välja att undanta totalt fyra arbetstagare för samtliga avtalsområden. Bestämmelsen ger inte arbetsgivaren möjlighet att undanta fyra tjänstemän och fyra arbetare, utan regeln innebär att totalt fyra arbetstagare kan undantas för samtliga avtalsområden. Detta alternativ är tillämpligt för såväl situationen där företag har en driftsenhet och kollektivavtal med endast tjänstemän eller endast arbetarare, som situationen där företaget har en driftsenhet och flera kollektivavtal för både tjänstemän och arbetare. 

Noterbart är att företag med endast en driftsenhet också kan använda sig av undantagen enligt alternativ 1 (tre arbetare och tre tjänstemän)

Alternativ 3

Detta alternativ är enbart tillämpligt när företaget har flera driftsenheter på samma ort och den fackliga organisationen begär sammanläggning till en gemensam turordning enligt 22 § 3 st. LAS. Har ni inte flera driftsenheter på samma ort kan ni alltså bortse från detta alternativ.

Med tillämpning av det tredje alternativet får arbetsgivaren undanta tre arbetstagare per avtalsområde, plus en arbetstagare per driftsenhet och avtalsområde som omfattas av sammanläggningen.

Alternativ 4 – Alternativregeln (eller procentregeln)

Detta alternativ kan användas vid större driftinskränkningar där 24 arbetstagare eller fler får sluta inom ett avtalsområde. 

Alternativet innebär att arbetsgivaren får undanta 15 procent av arbetstagarna som slutligen får avsluta sin anställning på grund av arbetsbristen vid berörd driftsenhet och avtalsområde. Undantag enligt detta stycke får högst omfatta tio procent av det totala antalet anställda vid berörd driftsenhet eller driftsenheter, per avtalsområde. Notera att beräkningen av tio procent görs på antalet anställda som finns vid tiden för driftinskränkning, dvs innan uppsägningarna.

Med begreppet anställda som slutligen får avsluta sin anställning på grund av arbetsbristen avses samtliga anställda vars anställning avslutas på grund av arbetsbristen. Med detta avses utöver den som sägs upp av arbetsgivaren även den arbetstagare vars anställning på annat vis upphör på grund av arbetsbristen, till exempel där anställning avslutas genom individuell överenskommelse, genom en tidig pensionsavgång och dylikt.

Avrundning vid procentberäkning görs matematiskt. Exempelvis avrundas 13,49 till 13 och 13,5 avrundas till 14.

Missbruksregel

Om arbetsgivaren har gjort undantag enligt någon av Huvudavtalets undantagsbestämmelser får inga nya sådana undantag göras vid samma driftsenhet och avtalsområde inom tre månader.

Spärren gäller endast i de fall där arbetsgivaren vid den tidigare arbetsbrist-uppsägningen faktiskt använt sig av möjligheten att undanta arbetstagare från turordningen genom någon av undantagsreglerna i Huvudavtalet.