En arbetsrättslig snösmocka

Den här tiden på året händer det att (o)vädret medför logistiska utmaningar för såväl medarbetare som för godstransporter. Här är några arbetsrättsliga frågor som kan bli aktuella.

Har en medarbetare rätt till lön om hen inte kunnat ta sig till jobbet på grund av extrema väderförhållanden?

Anställningsavtalets så kallade kärnförpliktelser är att arbetsgivaren ska betala lön och att arbetstagaren ska stå till förfogande för arbete.

En medarbetare som är frånvarande eller på annat sätt är förhindrad att utföra arbete står inte till förfogande för arbete och har alltså inte rätt till lön. Frånvaron medför därmed löneavdrag. Medarbetaren och arbetsgivaren kan naturligtvis komma överens om att tiden istället tas ut som innestående kompensationsledighet, arbetstidsförkortning, semester etc.

Har medarbetaren rätt till lön om arbetsgivaren inte kan erbjuda arbete?

Om arbetstagaren är på plats och står till förfogande för arbete men arbetsgivaren inte har något arbete att erbjuda, till exempel på grund av strömavbrott, uteblivna leveranser eller annat driftsstopp, har arbetstagaren rätt till lön även om något arbete inte kan utföras.