Logga in på ikem.se

Vi har gemensam inloggning med Svenskt Näringsliv

Vår gemensamma inloggning innebär att du har ett och samma inloggninskonto för alla webbsidor och tjänster inom Svenskt Näringsliv.

Du har ett och samma lösenord till:

Logga in-knappen finns uppe till höger. När du loggat in syns ditt namn, och knappen blir en meny för Mina sidor.

Du kan behöva skapa ett nytt konto även om du tidigare har loggat in på ikem.se

Om du haft en inloggning till ikem.se tidigare klickar du på "Logga in". Om inloggningen inte fungerar klickar du på "Glömt lösenord".

Skapa en inloggning

Ibland kan det vara så att du behöver skapa ett nytt konto hos Svenskt Näringsliv även om du haft ett konto tidigare.  Klicka på "Logga in" och därefter klickar du på ”Skapa ett konto här”. Fyll i din mejladress så får du ett mejl med en verifieringskod som du använder för att skapa ditt nya konto. Mejlet med verifieringskoden skickas från ”Microsoft på uppdrag av SNMO”.

Första gången på ikem.se? 

Om det är första gången du loggar in på ikem.se behöver du ha tillgång till ditt företags organisationsnummer och medlemsnummer för att registrera kontot. Det behövs för att säkerställa att företaget är medlem i IKEM, och för att koppla ihop dig som individ med ditt företag. 

Fördelar med gemensam inloggning

  • Den nya inloggninggen är gemensam för hela Svenskt Näringsliv.
  • Den gemensamma inloggningen innebär att du bara behöver ha ett konto för alla webbsidor och tjänster inom Svenskt Näringsliv, som ikem.se, Medlemsuppgiftsinsamlingen, Lönestatistik och svensktnaringsliv.se m fl.
  • Vi uppgraderar samtidigt säkerheten i bakomliggande system.

Vanliga frågor om inloggningen

Jag har en verifieringskod men det funkar inte. 

Svar: Kanske har du råkat stänga ("kryssa ner") fönstret för att gå till din e-post? Du behöver ha kvar inloggningsfönstret aktivt för att verifieringskoden ska fungera, dvs du behöver öppna e-posten i ett annat program eller en egen flik.

Hur länge gäller verifieringskoden?  

Svar: Koden gäller i tio minuter, sen får man skapa en ny kod.

Jag får ingen verifieringskod, vad ska jag göra?

Svar: Kolla först skräpposten, koden ska skickas från "Microsoft på uppdrag av SNMO". Om mejlet inte finns där kan det vara ett spamfilter som inte släpper igenom mejlet. I så fall behöver du kontakta ditt företags it-support.

Vilka webbläsare fungerar?

Svar: Alla webbläsare ska fungera för detta. Dock har det visat sig att vissa versioner av Safari inte fungerar, om du försöker logga in via din iPhone. I så fall, testa att skapa kontot från en annan webbläsare och /eller på en dator istället.

Hjälp, det funkar ändå inte!

Om du behöver hjälp kontaktar du oss på medlem@ikem.se.